ارتباط ترکیب میکروبیوتای روده با کنترل قندخون

5 مارس 2015- ترکیب باکتریهای روده ای و سایر میگروارگانیسم ها- میکروبیوتای روده- در مردان سیاه پوستی که به پیش دیابت مبتلا هستند به مرور زمان دچار تغییر می شود.

نتایج این تحقیق در روز جمعه در نود و هفتمین نشست سالیانه ی انجمن غدد در سن دیگو ارائه گردید.

پیش از این محققان دریافته بودند که میکروبیوتای روده- شامل میکروب های مفید و مضر- می توانند به طرق مختلف بر سلامت افراد تأثیر گذارند و ترکیب این اجتماع ارگانیسمهای میکروسکوپی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد سالم متفاوت است. با این حال در این تحقیق مشخص گردید این تغییرات در میکروبیوتای روده قبل از مرحله ی اولیه ی دیابت که به پیش دیابت یا اختلال تحمل گلوکز معروف است، اتفاق می افتد.

پرفسورBarengolts  از دانشگاه ایلینویز می گوید: ترکیب باکتریهای روده ای شما می تواند خطر ابتلا به دیابت را در شما پیش بینی کند.

در این تحقیق بر خلاف سایر تحقیقات، میکروب های روده ای در یک نقطه از زمان در افراد دیابتی مورد بررسی قرار گرفتند. دکتر Barengolts  و همکارانش در طول یک سال در بالغینی که مقدار قند خون و سطح انسولین آنها در حال تغییر بود، ترکیب میکروبیوتای روده ای را آنالیز کردند.

در این تحقیق 116 مرد آمریکایی- آفریقایی (که در مطالعه ی بالینی DIVA  یا مداخلات ویتامین D  در وزارت امور بازنشستگان شرکت کرده بودند) شرکت داشتند، محدوده ی سنی این افراد از 45 تا 75 سال و متوسط سنی آنها 60 سال بود.

شرکت کنندگان براساس تغییرات مقدار قندخونشان در فاصله ی ابتدا تا انتهای یکسال تحقیق(توسط آزمایش تحمل گلوکز خوراکی یا در گروه دوم با آزمایش قندخون ناشتا) در 4 گروه طبقه بندی شدند: در گروه اول قندخون نرمال (تغییر نیافته)، گروه دوم با اختلال پایدار در مقدار قندخون، گروه سوم با اختلال در مقدار قندخون که به مرور زمان وخیم تر گردید و گروه چهارم با اختلال در مقدار قندخون که به مرور زمان بهبود یافت.

در انتهای تحقیق از مردان شرکت کننده نمونه های مدفوع برای آنالیز میکروبیوتای روده ای آنها گرفته شد.

محققان دریافتند: مردانی که کنترل قندخونشان در طول یکسال طبیعی بود دارای انواعی از باکتریهای روده ای بودند که برای سلامت متابولیک آنها مفید بود در حالیکه در افرادیکه در مرحله ی پیش دیابت بودند تعداد باکتریهای مفید کمتر و تعداد باکتریهای مضر افزایش یافته بود. علاوه بر این درگروه چهارم که کنترل گلاسیمیک آنها به مرور در طول یکسال بهبود یافته بود یک باکتری مفید بنام Akkermansia  فراوانتر از گروهی بود که کنترل قندخونشان در طول یکسال طبیعی باقیمانده بود.

اگر چه در این تحقیق ارتباطات بین ترکیب میکروبیوتای روده و وضعیت گلایسمیک مشخص گردید اما پروفسور Barengolts  می گوید: برای ارزیابی نوع باکتریهای خاصی که در روده موجب ابتلا فرد به دیابت نوع2 می شوند نیاز به انجام تحقیقات بیشتری داریم.

براساس نتایج این تحقیق دانشمندان می گویند: مواد غذایی که می خوریم بر خطر ابتلا ما به دیابت از طریق میکروبیوتای روده تأثیر می گذارد. چنانچه آرایش این موجودات کوچک در دستگاه گوارش مسئول واقعی ابتلا به دیابت باشد احتمالاٌ می توان با تغییر میکروب های روده ای از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد.

دکترBarengolts  می گوید: چنانچه پزشکان با پیشنهادات ما موافق باشند در اینصورت تجویز پروبیوتیک ها می تواند به بهبود رشد و فعالیت باکتریهای مفید کمک کند. نتایج این تحقیقات در نشست سالیانه غدد ارائه شد.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150305133029.htm